Könet - en blogg av två föräldrar som inte kan hålla käft om könsrollssörjan.

Mäns frihet extremt tydlig i Pluras Kök

Publicerad 2015-06-24 13:45:00 i Allmänt,

Vill vi se halvnakna personer stå och laga mat, halvfulla (helfulla?) i TV? Det verkar så. Men det beror på vem som är halvnaken och halvfull. 
 
Innan jag gjorde mitt feministiska uppvaknande tänkte jag faktiskt på detta. Hur kommer det sig att Plura helt oproblematiskt kan stå i bar överkropp, svettig med ölmage, dricka sig halvt berusad och laga mat i TV? Hur skulle det se ut om Leila, Tina eller Lotta Lundgren gjorde samma sak? Det är ju inte alltid så tydligt varför det ena går för sig och det andra inte, en har inte så mycket analys utan de flesta tänker nog bara "jamen för att Leila är kvinna, och kvinnor gör bara inte sånt och de har dessutom bröst, vi vill inte se på sexualiserat innehåll på bästa sändningstid. Finns ju barn som kan råka se också!" Eller liknande. Jag tror att jag skulle resonerat ungefär så. 
 
Jag testade googla Pluras kök och gick in på bloggar och artiklar osv där det fanns bilder på honom i bar överkropp. Typ inte ett ord om hans kropps utseende förutom beskrivningen "ölmage" här och var, mer som en beskrivning utan värdering. Inte heller några hatiska eller sexuella kommentarer om hans utseende. Mer "han är så skön den där Plura". Och det är ju såklart bra, MEN, bara tanken på att om det varit en kvinna som varit halvnaken, räcker ju för att förstå hur mycket kommentarer hon fått om sitt utseende, om sexuella anspelningar, hot och hat osv. Och framför allt VARFÖR är hon naken?

Varför är det så? Problemet är ju att vi ser på kön och kroppar olika. Att vi har en grundsyn på kvinnor och män som olika, där män ses som neutrala, som normen, och kvinnor som något annat, en slags särart med sexualiserade kroppar som är till för mäns blickar. 
 
Nu får inte Plura längre vara i bar överkropp dock (och de har dragit ner på alkoholen - bra!) Men personligen har jag inget problem med nakenheten, även om jag tycker att det inte tillför något alls i just detta sammanhang. Problemet är att en kvinna aldrig skulle fått vara i bar överkropp öht, dessutom svettig och allmänt ovårdad. Fast DET hade varit grymt att se.
 
 Ber om ursäkt för den slarviga photoshoppningen. Men ni fattar va. =) (förlåt Leila)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela