Könet - en blogg av två föräldrar som inte kan hålla käft om könsrollssörjan.

Är alla män potentiella våldtäktsmän?

Publicerad 2014-11-27 22:29:00 i feminism,

 
Igår publicerades den här texten på Nyheter24. En 16-årig kille anser sig vara feminist (yay, bra!) och står för alla människors lika rättigheter har skrivit sitt svar på detta debattinlägg som skrevs tidigare i veckan av en 16-årig tjej. Hon menar att alla män är potentiella våldtäktsmän. Han håller inte med.
 
Att känna sig trygg när en går hem borde vara en rättighet för alla. Oavsett om en är kvinna eller man, vilken tid på dygnet det är eller om en rör sig ensam i en park eller bland människor mitt i city.
 
Trots det är vi många som inte känner oss trygga. Som skyndar på stegen, som håller nycklarna krampaktigt  i handen för att snabbt kunna ta upp dem och använda dem i försvar, som ringer en kompis eller till och med fejkpratar i telefonen.
 
För alla män ÄR potentiella våldtäktsmän.
 
Här är det många (män) som missförstår. Jag menar inte att alla män vill våldta eller ens skulle kunna våldta under "rätt" (fel) omständigheter. Jag menar inte att jag tror att alla män vill slita av mig kläderna och ha sex med mig utan mitt samtycke.
 
Jag menar att för mig, när jag går där själv i mörkret, är alla män potentiella våldtäktsmän. Eftersom det inte syns utanpå vem som är en våldtäktsman och vem som inte är det, så måste jag se alla som potentiella våldtäktsmän. För jag har inte råd att gå förbi fel man.
 
Dessa gånger hade det varit fantastiskt att inte behöva tänka på annat än att ta mig från punkt A till punkt B, men tyvärr är det inte så verkligheten ser ut. Brå uppskattar att ca 36 000 våldtäkter per år begås i Sverige. Det är ungefär 100 per dag. Vad är det som säger att en av dessa våldtäkter inte ska inträffa under just min promenad mellan tunnelbanan och min lägenhet?
 
Jag kan förstå att en som man tycker att det klingar illa att "alla män är potentiella våldtäktsmän", men ta inte åt er om ni inte går runt och funderar på att våldta folk. I sådana fall handlar det inte om dig. Men eftersom det som sagt inte syns vilka som är våldtäktsmän och inte, kan jag omöjligt veta vad du har för intentioner när du sitter på en halvdunkel parkbänk i mörkret eller står och hänger i en mörk port.
 
Du kanske bara är en kille som sitter och väntar på sin tjej i parken för att följa henne hem, eller en kille som står i porten och väntar på att polaren ska komma ner och låsa upp dörren. Och jag önskar verkligen att jag hade kunnat se det. Se dig för den du är, och inte som en potentiell våldtäktsman. Jag önskar också att jag inte hade behövt halvspringa hem med bultande hjärta och med en rädsla som slår till som en dolk i ryggen vid minsta konstiga ljud.
 
Men som det är idag har jag inte råd att se dig som något annat än en potentiell våldtäktsman, och du ska fan inte komma och säga åt mig att du tar illa upp för att jag inte kan se just dina intentioner per automatik.
/E

Kommentarer

Postat av: lina

Publicerad 2014-11-28 16:39:08

om man vill frasera om det så att man inte sårar delikata manskänslor så kan man säga "alla män UPPFATTAS SOM potentiella våldtäktsmän", för det *kvittar* om dom är det eller inte - man är ÄNDÅ rädd, för man måste tyvärr förutsätta att dom KAN vara ett hot om man vill överleva.

Postat av: Fredrik Englund

Publicerad 2014-11-29 09:31:08

Jag ska fan inte säga att jag tar illa upp för att du ser mig som en potentiell våldtäktsman.

Varje människas rädsla är deras egen och det är hemskt att gå omkring och vara rädd, det förminskar livsutrymmet enormt. Det skapar också andra saker. Aggression, fördomar, irrationellt handlande m.m

En värld där människor ser en potentiell våldtäktsman i varje man, terrorist i varje muslim, kommunist i varje vänsterpartist, rasist i varje folkpartist, pedofil i varje farbror, hivsmitta i varje bög, hajangrepp i varje pöl osv är ingen vidare trevlig värld att existera i oavsett kön, hudfärg, ålder eller sexuell läggning.

Man kan säga att rädslan är våldtäktsmännens, terroristerna och hajarnas fel vilket det givetvis delvis är. Meeeen...

Det är även medias, bloggarnas och snacken i fikarummens fel. De som håller de fruktansvärda händelserna vid liv, de som överdriver, vinklar och gör något sällsynt till frekvent.
Dessa skapar rädsla och dessutom görs de ofta utan ambition eller förslag till lösning.

Så återigen jag ska fan inte säga åt dig att jag tar illa upp för du inte kan se mina intentioner.

Men du ska fan inte säga åt mig att jag inte får ta illa upp över att du, genom ditt blogginlägg som säkert är skrivet i all välmening, faktiskt är delaktig i att sprida mer rädsla i samhället. För det är ett samhälle jag också får leva i, med all dess ilska, fördomar och misstro mot människor.







Svar: Du har helt rätt i att det är hemskt att gå omkring och vara rädd, och att det förminskar ens livsutrymme. Och ja, du har helt rätt i att om ingen (media, bloggarna, etc) berättat att våldtäkter, misshandel och mord fanns så hade ingen gått runt och varit rädd för de sakerna.

Skillnaden mellan mitt blogginlägg om vilka tankar som pågår i mitt huvud när jag är ensam i kvällsmörkret och tidningsrubrikerna, är att tidningsrubrikerna basunerar ut ”Alla män är potentiella våldtäktsmän” utan tillstymmelse till förklaring, snarare som fakta. Mitt blogginlägg handlar om mina känslor när jag går hem från tunnelbanan i mörkret, och de känslorna ska ingen få ta ifrån mig genom att säga att de upprätthåller fördomar och rädslor som inte borde finnas. Självklart borde rädslorna inte finnas, men det är en enkel sak att säga och en svårare sak att faktiskt göra något åt.

Du efterlyser förslag till lösning – här har du själv tillfälle att komma med förslag. Mitt förslag: om män slutar våldta behöver vi inte längre vara rädda för att bli våldtagna. Är det för mycket begärt?

När det gäller media så är det bara ett fåtal våldtäkter som tas upp. Ungefär 100 våldtäkter inträffar varje dag (visserligen ofta i hemmiljö, men ändå). Hur ofta ser du rubriker om våldtäkter? Hur ofta är de framsidesstoff? Hur ofta står något i stora svarta bokstäver på löpsedlarna? Inte jätteofta. Om inte brottet är rubricerat som grovt eller utmärker sig på något annat sätt (t ex att offret är minderårigt, etc) blir det en notis undangömd någonstans där det råkade finnas lite plats över.

Som jag skrev i inlägget hade det varit jätteskönt att inte behöva tänka på något annat än att ta mig från punkt A till punkt B, men verkligheten ser inte ut så. Risken att jag skulle bli våldtagen är inte stor, men den finns. Och jag är inte beredd att ta den risken. Särskilt inte bara för att du ska slippa bli arg på att jag har fördomar om okända män i mörkret.
konet.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2014-12-08 15:54:14

Hej Fredrik.

"En värld där människor ser en potentiell våldtäktsman i varje man, terrorist i varje muslim, kommunist i varje vänsterpartist, rasist i varje folkpartist, pedofil i varje farbror, hivsmitta i varje bög, hajangrepp i varje pöl osv är ingen vidare trevlig värld att existera i oavsett kön, hudfärg, ålder eller sexuell läggning. "

Du kan ju inte mena allvar med att likställa kvinnors rädsla för våld/våldtäkt med folks rädsla för "hajangrepp i varje pöl" eller "kommunist i varje vänsterpartist". De problemen är inte ett strukturellt problem, medan mäns våld mot kvinnor ÄR det. Jag diskuterar gärna med dig men jag har ingen lust eller tid att utbilda dig i grundläggande feminism. Läs gärna på lite innan.

Och att belysa mäns våld mot kvinnor är inte att "sprida mer rädsla", utan att sprida kunskap. Den dagen vi inte har en endaste våldtäkt i världen längre, och den dagen män slutar misshandla kvinnor, den dagen är då vi kan sluta prata om det.
Sluta att förminska våra rädslor och våldsproblematiken! Du har liksom inte tolkningsföreträde i den här frågan eftersom att du är man. Och nej det spelar ingen roll att du inte våldtagit någon eller slagit någon, men du är inte på den utsatta gruppens sida så därför kan du aldrig veta hur det är att vara utsatt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela